Generelle vilkår - Kundeservice - Ellos.no
Handlekurv
Generelle vilkår
Generelt
Vi som leverer nettsiden www.ellos.no er Ellos Norway AS, org. nr 832005622, 501 10, Borås, Sverige (”Ellos”). Med benevningene ”vi, våre, vårt og oss” nedenfor betegnes Ellos.

For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller for å kunne kjøpe produkt(er) via vår nettside må du ha fylt 18 år. Om du er under 18 år må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment, tegning av forsikring via oss, søknad om kreditt, registrering av kundekonto hos oss, bruk av noen av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende generelle vilkår, og bekrefter dermed at opplysningene du oppgir om deg selv, er riktige.

Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene hvis det er grunner til dette, uten å varsle deg på forhånd. Versjonen av vilkårene du godtar når du bestiller gjelder for kjøpet ditt.
Firmainformasjon
Telefon kundeservice:
66 99 75 00
E-postadresse kundeservice:
customerservice@ellos.no
Åpningstider kundeservice:
Mandag til fredag: 7:30 - 21:00. Lørdag og søndag: 9:00 - 17:00. Rødedager: 9-17:00 eller lukket

Kontaktskjema og de vanligste spørsmålene og svarene våre finner du i vår FAQ
Adresse kundeservice og for returer:
Ellos AB , 501 86 Borås, Sverige
Besøksadresse kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige
Organisasjonsnummer:
832005622
Priser og avgifter
Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke rår over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. I alle priser er moms på 25% inkludert. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp.
Fraktavgifter
Fri frakt gjelder normalpakke over beløpet spesifisert nedenfor. For normalpakke med lavere bestillingsverdi belastes fraktavgift. For større eller tyngre varer belastes fraktavgift for hjemlevering av transportør. Se gjeldende priser nedenfor. Kassen viser hvilke leveringsalternativer og hvilke leveringstider som tilbys for din spesielle bestilling, basert på mål og vekt på forsendelsen og hvor du bor.

Fraktavgift normalpakke for bestillinger over 499 NOK (etter fradrag for mulige rabatter)0 NOK
Fraktavgift normalpakke for bestillinger mellom 1- 499 NOK (etter fradrag for mulige rabatter)49,90 NOK
Ekspress24 normalpakke (tilleggsavgift)69 NOK
Hjemlevering normalpakke (tilleggsavgift)95 NOK
Fraktavgift for varer med større vekt eller volum - hjemlevering til tomtegrense/ytterport*799 NOK
Fraktavgift for varer med større vekt eller volum - hjemlevering med innbæring (kan for øyeblikket ikke bookes på grunn av covid-19)999 NOK
Pakke til Svalbard (tilleggsavgift)196 NOK
Returavgift49 NOK
Returfrakt for varer med større vekt eller volum (tilleggsavgift)299 NOK
Uavhentet pakke199 NOK
Fakturaavgift19 NOK
* Levering skjer til tomtegrensen hvis du bor i en villa og til eiendommens ytterport hvis du bor i en leilighet
Betalingsmåte
I forbindelse med din søknad om betaling gjennom faktura eller konto hos oss, bruker vi ditt personnummer for å kontrollere din kredittstatus og din adresse. Det vil da foretas en vanlig kredittsjekk, og dette genererer et gjenpartsbrev. Dette brevet blir sendt til deg fra det kredittopplysningsselskapet vi samarbeider med. Ved ordre som overstiger din tidligere innvilgede kjøpsgrense, kan det bevilges en høyere kjøpsgrense. Vi tilbyr disse betalingsmåtene:
Månedsfaktura
Med betalingsmåten Faktura betaler du i slutten av måneden for en fakturaavgift. Du vil bare motta en faktura per måned, uavhengig av om du har gjort et eller flere kjøp i løpet av fakturaperioden, som går omtrent fra midten av en måned til midten av neste måned. Under "mine sider" kan du velge om du vil ha en digital faktura eller en papirfaktura. Dersom betaling ikke skjer til rett tid, påløper purringsavgift. Velger du å delbetale fakturabeløpet, eller dersom betaling uteblir, overføres resterende beløp automatisk til en konto. Vennligst se under for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten Faktura, vennligst se Vilkår for faktura.
Konto - delbetaling
Ved å velge betalingsmåten Konto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Effektiv årsrente er for tiden 29,4%, og nominell årsrente er 26%. For mer informasjon om betalingsmåten Konto, vennligst se Villkor för konto.
Kort
Når du velger betalingsmåten Kort betaler du med kortet ditt direkte i kassen. Vi bruker 3D Secure og krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet ditt sikkert. Vi godtar Visa og Mastercard utstedt i Norden. Debitering skjer direkte på kjøpstidspunktet. Kortbetalingen håndteres av Ellos AB. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det kortet du brukte ved betaling.
Leveringsmåte
I kassen vises de leveringsalternativene som tilbys for bestillingen din, disse varierer avhengig av vekt, størrelse og hvor du bor. Velg ønsket leveringsmåte og sørg for at kontaktinformasjonen og adressen din er korrekt før du godtar ordren. Informasjonen du oppgir kan ikke endres når bestillingen er fullført. Hvis bestillingen din er delt inn i flere leveranser, vil bare en fraktavgift belastes. I tilfelle leveringsforsinkelse av vesentlig betydning, kan kjøpet kanselleres. Vi har følgende leveringsmåter:
Normalpakke
Pakken din sendes til ditt nærmeste utleveringssted. Vi betaler frakten om du bestiller for ordreverdi over 499 NOK, etter fradrag for mulige rabatter. For bestillinger mellom 1-499 NOK er fraktavgiften 49,90 NOK.
Hjemlevering uten krav om signatur
Mindre/lettere pakker tilbys levering hjem direkte til postkassen. Får pakken ikke plass i postkassen leveres den ved ytterdøren istedenfor. Du får en avisering av Postnord både når de kjører ut med pakken og når leveransen er utført.
Ekspress24 normalpakke
Med Ekspress24 får du ekstra rask levering for kun 69 NOK i tilleggsavgift. Bestill før kl. 13.00 mandag – torsdag, og motta pakken din påfølgende virkedag. Bestiller du fredag-søndag, vil du motta pakken din på tirsdag. Bestiller du på øvrige tider får du pakken din innen 48 timer. I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsdato i kassasteget.
Hjemlevering normalpakke
Levering skjer direkte hjem til din dør på hverdager for 95 NOK i tilleggsavgift. Du får beskjed via SMS og kan velge dag og tidspunkt når leveringen skal skje.
Varer med større vekt eller volum
Større eller tyngre varer blir alltid levert hjem til deg. Det kreves at du bor langs en kjørbar vei. Hjemmelevering skjer til tomtegrensen hvis du bor i en villa, eller til eiendommens ytterport hvis du bor i en leilighet og koster 799 NOK. Ønsker du levering med innbæring, koster det totalt 999 NOK (799 NOK + 200 NOK i tilleggsavgift). Du vil bli kontaktet av transportøren via SMS for bestilling av dato og klokkeslett for levering som passer deg.
Leveranser til Svalbard:
Posten har innført en egen avgift på pakker som sendes til Svalbard. Av den grunn blir hver ordre belastet med dette gebyret på 196 NOK.
Angrerett
Du har en 30-dagers angrerett når du handler hos oss. Med noen få unntak har du rett til å åpne emballasjen og prøve / undersøke produktet du har kjøpt, men bare i den grad det er nødvendig for å bestemme produktets egenskaper og funksjon. Angreretten gjelder stort sett alt på nettstedet vårt, unntatt blomster og planter, forseglede lyd- eller videoopptak, forseglede dataprogrammer, parfymeflasker, kosmetikk, maling, badetøy eller undertøy, hvis forseglingen / forseglingen er brutt. Imidlertid er de fleste av våre badetøy og undertøy ikke forseglet. Angreretten gjelder heller ikke spesialtilpassede produkter, dvs. varer som er produsert etter kundens unike ønsker.

Angreretten er gyldig i 30 dager fra dagen du mottok varen din, eller mottok den siste varen i en ordre der varene leveres ved separate anledninger. Vi ber deg returnere den ubrukte varen innen 30 dager med alle etikettene intakte i originalemballasjen. Hvis emballasjen er ubrukelig, er det mulig å pakke med en annen tilsvarende emballasje. Sørg for å pakke godt slik at produktet er beskyttet under transport. Lagre returkvitteringen til du har fått beskjed om at returen din er behandlet, da dette er beviset på innlevert retur.

For å gjøre det enklest å utøve din angrerett, følg returinstruksjonene som du finner i din levering. Hvis du har bestilt mindre varer, registrerer du din retur online via www.ellos.no/returns ved hjelp av den medfølgende unike koden, eller ved å skanne QR-koden. Hvis bestillingen din ble gjort mot en delbetalingskonto- eller faktura, kan du også enkelt endre til en ny størrelse hvis varen ikke passer. Mangler du returseddel/ returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage ny selv. Logg på "mine bestillinger" og velg "skape returseddel / returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, kontakte kundeservice.

Ved å returnere varen innen 30 dager, trenger du ikke å informere oss om at du vil utøve din angrerett på en annen måte, hvis du ikke ønsker å gjøre det. Hvis du vil varsle oss på en annen måte, er det et standard skjema for å utøve angreretten på Forbrukerrådets nettside (www.forbrukerradet.no) som du kan bruke eller fyll ut angreskjemaet nedenfor og send det til oss. Det er imidlertid ikke et krav at du bruker skjemaet for å kontakte oss, og ikke heller att oppgi årsaken til at du ønsker å benytte deg av angreretten. I kontakt med oss ​​må du imidlertid være tydelig på at du ønsker å utøve din angrerett, og vi anbefaler at du oppgir kundenummer, ordrenummer og annen relevant informasjon i meldingen for å unngå feil og forsinkelser. Hvis du kontakter oss via e-post, vil du motta en bekreftelse på at e-posten din er mottatt innen kort tid. Vær oppmerksom på at det ikke teller med at du benytter deg av angreretten hvis du bare lar være å samle inn leveransen din, uten å gi oss en klar melding om dette. Leveringen din sendes automatisk tilbake til oss etter en tid, men du vil da bli belastet en avgift for uavhentet pakke på 199 NOK.

Angreskjema
Fyll ut og returner dette skjemaet dersom du ønskjer å gå ifrå avtalen. Utfylt skjema sender du til:

Ellos AB
50186 Borås
Sverige
e-postadresse: customerservice@ellos.no

Eg/vi gir med dette melding om at eg/vi ønskjer å gå ifrå avtalen om kjøp av følgende varer:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Varen ble mottatt den (dato):

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Forbrukerens/forbrukernes navn:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Forbrukerens/forbrukernes adresse:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Dato:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Forbrukerens/forbrukernes underskrift (dersom papirskjema benyttes)


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


Når du returnerer debiteres du alltid en returavgift på 49 NOK, og når du returnerer større / tyngre varer også 299 NOK for returfrakt. Returavgift / eventuell returfrakt belastes uavhengig av antall returnerte varer.

Hvis du returnerer hele bestillingen din, vil vi refundere hele vareverdien og eventuelle fraktkostnader, men ikke tillegsavgifter for f.eks. ekspresslevering eller innbæring. Hvis du velger å returnere bare en del av bestillingen din, refunderer vi ikke fraktkostnader eller tilleggsavgifter fordi avgifterne er uavhengige av hvor mange varer du bestilte.

Tilbakebetaling vil bli gjort så snart som mulig og senest innen 14 dager etter at vi mottok din beskjed om at du ønsker å utøve din angrerett. Vi har imidlertid rett til å vente med tilbakebetalingen til vi har mottatt din retur. Hvis din håndtering av produktet har medført en reduksjon i verdien eller ved manglende eller ødelagt original papp kan det gjøres fradrag for avskrivninger, fradraget vurderes fra sak til sak. Tilbakebetalingen gjøres via samme betalingsmåte som du brukte da du bestilte. Ved tilbakebetaling via bankkort tar det noen ekstra dager før du ser pengene på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid.

Uavhentede pakker
Vi debiterer en avgift på 199 NOK for forsendelser som ikke blir hentet innen angiven tid. Avgiften tilsvarer de faktiske kostnadene for frakt, retur og håndtering.
Bytterett
Hvis du har bestilt mindre varer mot konto- eller fakturabetaling, gjør du din returregistrering online via www.ellos.no/returns eller ved å skanne QR-koden som du finner i vedlagte returinstruksjoner. Der kan du enkelt bytte til en annen størrelse hvis produktet ikke passet. For andre typer endringer henviser vi deg til å legge inn en ny bestilling via nettstedet vårt.
Slik returnerer du
Følg returinstruksjonene du finner i leveransen, de varierer avhengig av type ordre. Hvis du ikke har returlabel / returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage nye selv. Logg på "mine bestillinger" og velg "opprett returseddel / returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, kontakte kundeservice. Ved retur legges det alltid til en returavgift på 49 NOK, og ved retur av større / tyngre varer tilkommer 299 NOK for returfrakt. Returavgiften belastes uavhengig av størrelsen på returen eller antall varer. Hvis returen din er en reklamasjon, eller hvis du mottok feil vare, belastes ingen avgifter for retur eller frakt.
Reklamasjon
Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på et produkt innen to år, forutsatt at produktet var feil på leveringstidspunktet. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. Hvis du mottar en vare som er feil, og du bare ønsker å returnere varen og motta tillbakebetaling, følg vedlagte retningsinstruksjoner og oppgi årsaken til retur. Du kan også kontakte oss ved å sende oss ​​en e-post og legg ved bilder av skaden, helst tatt fra forskjellige vinkler. Vær oppmerksom på at du må kontakte oss angående klagen "innen rimelig tid" etter at du har oppdaget den. Hvis du klager innen to måneder etter at du har oppdaget feilen, har du klaget innen rimelig tid. Hvis du etter å ha vært i kontakt med oss ​​blir bedt om å returnere varen, følg instruksjonene for retur som fulgte med leveransen. Hvis du ikke har returlabel / returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage nye selv. Logg inn på "mine bestillinger" og velg "opprett returseddel / returetikett her" under rett bestilling. Hvis alternativet ikke vises, kan du bestille nye ved å kontakte kundeservice. Lagre følgeseddel og returkvitteringen til klagen er fullført. Når vi har mottatt den klagede varen, tar returavdelingen stilling til reklamasjonen. I tilfelle en original mangel eller transportskade, vil en tilbakebetaling bli gjort så snart som mulig, men ikke senere enn 30 dager fra det tidspunktet vi mottok varen fra deg. Hvis kjøpet blir kansellert, kan du i noen tilfeller måtte betale en rimelig kompensasjon for bruken du har hatt av produktet. I dette tilfellet trekkes dette fra tilbakebetalingsbeløpet. I tilfelle en godkjent reklamasjon er vi ansvarlige for frakt, returfrakt og eventuelle andre kostnader knyttet varen du har klaget over.
Transportskader
Dersom det er synlig transportskade ved/etter leveringen, må du melde fra til PostNord innen 4 timer. Meld deretter inn skaden til oss, etter kontakt med PostNord. Det er viktig at du pakker opp varen og kontrollerer den for skjulte og synlige skader. Når du rapporterer skade, ber vi deg sende inn informasjon og bilder av emballasje og det skadede produktet, helst tatt fra forskjellige vinkler.
Tilbakebetaling
Tilbakebetaling ved retur eller reklamasjon gjøres via samme betalingsmåte som ble brukt da bestillingen ble gjort. Ved faktura- eller kontokjøp trekkes retur / reklamasjon automatisk, og du ser refusjonen under "mine sider" når du er logget inn, återbetalingen kommer også til å være spesifisert på din neste faktura. Ingen oppdatert faktura blir sendt samme måned, du bruker betalingsinformasjonen på din eksisterende faktura og justerer bare beløpet.Ved kortkjøp, gjøres tilbakebetalingen til samme betalingkort som pengene ble trukket fra. Vær imidlertid oppmerksom på at det tar noen ekstra dager før du ser disse på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid. Hvis fakturaen er betalt før returen er behandlet og du ønsker å få utbetalt kredittbeløpet ditt, kontakt Resurs Bank på 23 96 34 96.
Tvister
Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukertilsynet, www.forbrukertilsynet.no eller Postboks 2862 Kjørbekk, 3702 Skien. Vi følger alltid deres anbefalinger i tvister. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du har som forbruker, anbefaler vi at du besøker det norske forbrukerrådets nettside www.forbrukerradet.no.
Support og tilgjengelighet
Vår målsetning er å besvare spørsmål via e-post innen 24 timer fra vi mottok spørsmålet ditt. Tidsangivelsen gjelder kun i løpet av hverdager og for spørsmål som gjelder allerede utførte kjøp og bestillinger. I de tilfeller vi ikke har besvart din e-post innen 48 timer, meddeler vi dig om forsinkelsen og årsaken til denne. Ved vanskeligere supportsaker som reklamasjoner, transportspørsmål etc. kan behandlingstiden være lenger.
Elektronikkgaranti
Alle elektroniske apparater som vi selger har minst et års garanti. Du finner informasjon om varens spesifikke garantiperiode under varens produkttekst her på vår hjemmeside. Din faktura eller følgeseddel gjelder som garantibevis og en eventuell reparasjon tar vanligvis mellom 2-5 uker. Tenk på at garantien ikke gjelder om produktet har blitt håndtert på feil måte. Oppleves produktet som feilaktig er det derfor viktig at du har lest igjennom bruksanvisningen nøye føre produktet sendes tilbake til oss, for å sikkerstille at den har blitt installert/håndert korrekt. Du undviker på den måten eventuelle kostnader som ellers kan bli debitert deg om det auktoriserte verkstedet ikke bedømmer at saken er en garantisak. Alle elektriske produkter som vi selger ska ha en manual på et nordiskt språk. Om en produkt ikke har en manual på et nordisk språk skal dette framgå i varens produkttekst.
Øvrig
Bedrageri
Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på disse. Vi forbeholder oss retten til å avvise din ordre eller oppheve ditt kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.
Fargegjengivelse osv
Ettersom forskjellige skjermer og individuelle skjerminnstillinger påvirker fargegjengivelsen, kan vi ikke garantere at fargenyanser på varene samsvarer med bildene som vises når du som forbruker besøker nettbutikken vår. Vi forbeholder oss for eventuelle trykk- og skrivefeil.
Elretur
Alle kasserte elektriske produkter skal tas hånd om for å forbedre miljøet. Vi er tilknyttet Elretur AS som gjenvinner og tar hånd om elreturer på en sikker måte.
Send ikke forskudd
Vi tar ikke ansvar for penger, sjekker og frimerker som sendes per brev.
Force majeure
Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Ellos å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.
Personvernerklæring
Ellos Group AB, org. nr 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Ellos”) behandler personopplysninger i overensstemmelse med gjeldende lovgivning, inkludert EUs personvernforordning.

Med benevnelsene "vi, våre, vårt og oss" nedenfor refereres til Ellos.
1. PERSONVERNOMBUD
Ellos har utnevnt et personvernombud. Personvernombudet har bl.a. som oppgave å overvåke at Ellos’ behandling av personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lovgivning. Personvernombudets kontaktopplysninger er dpo@ellosgroup.se
2. PERSONOPPLYSNINGER SOM BEHANDLES
De opplysninger som behandles er personopplysninger som du gir oss, som vi samler inn fra deg og som vi får om deg fra andre.
Personopplysninger som du gir til oss
Når du gjennomfører et kjøp, registrerer deg for vårt nyhetsbrev, registrerer brukerkonto, tegner forsikring, benytter tjenester på vår nettside, våre sosiale medier eller håndhever dine rettigheter iht. forbrukerkjøpslovgivningen, vil du gi oss dine personopplysninger. Personopplysninger som du gir oss og som vi behandler kan f.eks. være ditt navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer, samt e-postadresse.
Personopplysninger som vi samler inn fra deg
Når du gjennomfører et kjøp hos Ellos, når du kontakter oss og når du benytter vår nettside, din brukerkonto eller sosiale medier (Facebook, Instagram) samler vi inn dine personopplysninger. Slike opplysninger er navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, kundeopplysninger, IP-adresse, operativsystem, informasjon om maskin- og programvare du bruker, nettleserinnstillinger, tidssone, data samlet inn via cookies, opplysninger relatert til din kontakt med oss som bl.a. innspilte lydfiler, informasjon om dine surfevaner (som geografisk sted, øktvarighet, hvilke eksterne sider du tidligere har besøkt, hvilke sider og sosiale nettverk du besøker hos oss, dine interesser samt informasjon om din øvrige bruk av våre tjenester og produkter), søke- og kjøpshistorikk, ordrenummer, hvilke varer du har sett på eller lagt i handlekurven, betalingsmåte og kontosaldo, og om du har kjøpt din vare på kreditt, betalingsinformasjon samt din aktivitet på våre sider, sosiale nettverk og på nettsiden vår.
Personopplysninger om deg som vi får fra andre
Ellos kan komme til å motta e-post og annen korrespondanse som inneholder personopplysninger om tredjeparter, og Ellos behandler derfor slike personopplysninger. Hvis nødvendig vil Ellos informere deg som tredjepart om denne behandlingen.
3. HVORFOR OG IHT. HVILKET RETTSLIG GRUNNLAG BEHANDLER VI DINE PERSONOPPLYSNINGER?
For kundeservice og administrering av kundeforholdet
Vi behandler navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer, e-postadresser, kjøpshistorikk, ordrenummer, betalingsinformasjon og innspilte lydfiler innhentet i forbindelse med din kontakt med oss med det formål å gi deg god kundeservice og for å administrere vårt kundeforhold med deg. Vi behandler ditt personnummer i de tilfellene du velger å bruke det for å hente adressen din. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for at vi skal kunne overholde vår avtale med deg eller å gjennomføre tiltak før en slik avtale inngås, alternativt vår berettigede interesse til å gi god service for det tilfellet du ikke er kunde hos oss. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

Dersom du ikke oppgir ovennevnte personopplysninger har vi ikke mulighet til å levere produkter eller oppfylle våre forpliktelser ovenfor deg.
For å gi kreditt
Vi behandler opplysninger om deg og dine kjøp for å muliggjøre at du kan foreta kjøp på kreditt. I den sammenheng behandler vi ditt kundenummer, din kjøpshistorikk, kredittinformasjonen, som for eksempel kreditt som er gitt deg, og ditt personnummer. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg.
For markedsføring
Vi behandler navn, mobil- og telefonnummer, e-postadresse, din aktivitet på våre sider, din kjøpshistorikk, ordrenummer, data som samles inn via cookies og opplysninger om din bruk av sosiale medier for å sende nyhetsbrev og kampanjetilbud samt påminnelser om varer som ligger igjen i handlekurven til deg per e-post, SMS, «pushvarsler» eller post. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger når vi sender nyhetsbrev til deg er ditt samtykke, som vi enten innhenter i forbindelse med at du registrerer deg som bruker hos Ellos eller i forbindelse med ditt kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment. Du samtykker ved å aktivt krysse av en eller flere rubrikker på vår nettside. Du kan på samme måte tilbakekalle ditt samtykke ved å krysse ut i rubrikkene på vår nettside. Når vi behandler dine personopplysninger for å sende «pushvarsler» med markedsføring til deg, er det rettslige grunnlaget samtykke. Du gir ditt samtykke ved å aktivere «pushvarsler» på din mobiltelefon, og tilbakekaller samtykket ved å deaktivere «pushvarsler» på din mobiltelefon. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger når vi sender kampanjetilbud og påminnelser om varer som ligger igjen i handlekurven til deg, er en avveining av interesser. Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse av å kunne markedsføre våre produkter. Vår interesse av å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.
For automatisert beslutningstaking eller profilering
For å kunne utvikle våre produkter, tjenester og tilbud til deg kan vi på en automatisert måte komme til å samle inn og analysere opplysninger om deg. Slike opplysninger er ditt navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, kundeopplysninger, IP-adresse, operativsystem, informasjon om den maskin- og programvare du benytter, nettleserinnstillinger, tidssone, opplysninger relatert til dine henvendelser til oss, informasjon om dine «surfevaner», søke- og kjøpshistorikk, ordrenummer, hvilke varer du har sett på eller lagt i din handlekurv, betalingsmåte og kontosaldo, om du har kjøpt din vare på kreditt, samt din øvrige aktivitet på våre sider, data samlet inn via cookies, sosiale medier og vår nettside. Basert på resultatet av denne analysen av ditt brukermønster (såkalt profilering) sender vi deg senere automatisk tilpasset informasjon i form av annonser og tilbud som vi tror du vil oppfatte som interessante og relevante for deg. Det finnes foreløpig ingen automatisert beslutningstaking eller profilering som vil påvirke deg rettslig eller i nevneverdig grad på annen måte. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er en avveining av interesser. Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse for å kunne utvikle vår forretningsvirksomhet og, så langt det er mulig, ikke å forstyrre deg unødvendig, og for å kunne tilby deg materiale, invitasjoner og tilbud som passer dine ønsker og behov. Vår interesse av å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.
For statistikk
Vi behandler ditt kundenummer og andre referansenummer i den hensikt å kunne lage statistiske sammendrag. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er vår berettigede interesse for å føre statistikk og derigjennom utvikle vår virksomhet. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går derfor foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.
For behandling av reklamasjoner, returer m.m.
Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-postadresse og kjøpshistorikk med det formål å ta hånd om ditt eventuelle ønske om å returnere produkter eller benytte deg av dine rettigheter som kunde til å gjøre gjeldende krav om feil- og forsinkelsesansvar mot oss. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle rettslige forpliktelser pålagt oss i henhold til forbrukerlovgivningen.
For regnskap
Vi behandler informasjon om transaksjonen mellom deg og Ellos til regnskapsmessige formål. Vi behandler informasjon om kjøp, navn, adresse, mobil- og telefonnummer og e-postadresse. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler oss.
4. TIL HVEM OVERFØRER VI PERSONOPPLYSNINGER, OG HVOR BEHANDLER VI DEM GEOGRAFISK?
Dine personopplysninger kan bli gitt til, og behandles av, firmaer som inngår i Ellos Group-konsernet.

Ellos kan også gi dine personopplysninger til tredjepart. Som et eksempel på tredjeparter som vi kan komme til å gi dine personopplysninger til, kan nevnes speditører i forbindelse med levering av varer, mediebyråer for distribusjon av nyhetsbrev, samarbeidspartnere i forbindelse med markedsføring, kredittopplysningsforetak eller inkassobyråer for gjennomføring av kredittsjekk og advokatfirmaer for håndtering av juridiske spørsmål i vår virksomhet. Hvis du handler på kreditt kan vi også komme til å gi dine personopplysninger til Resurs Bank AB. Alle disse aktørene er selvstendig ansvarlige for behandlingen av dine personopplysninger.

Ellos kan også gi dine personopplysninger til tjenesteleverandører og samarbeidspartnere som behandler personopplysninger på våre vegne, såk. databehandlere. Vi har avtale med våre databehandlere som sikrer at de behandler dine personopplysninger i henhold til denne personopplysningspolicyen og våre instruksjoner.

Ellos kan gi dine personopplysninger til myndigheter som krever at Ellos gir ut slike personopplysninger. Ellos kan også dele dine personopplysninger for å tillate en fusjon, et oppkjøp eller salg av alle eller deler av Ellos’ aktiva.

Ellos behandler, som hovedregel, dine personopplysninger kun innen EU og EØS. Skulle personopplysninger behandles utenfor EU og EØS, sikrer vi at dine opplysninger beskyttes på en likeverdig måte som om de hadde blitt behandlet innen EU/EØS gjennom standardavtaleklausuler som vi har inngått med disse aktørene eller andre egnede sikkerhetstiltak. En kopi av standardavtaleklausulene finner du her: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en.
5. HVOR LENGE BEHANDLER VI PERSONOPPLYSNINGER?
Vi behandler kun personopplysninger så lenge det er nødvendig for de formålene opplysningene ble sendt inn eller samlet inn for. Samme personopplysning kan lagres på flere ulike steder for ulike formål. Dette kan bety at en opplysning som er fjernet fra et system for at den ikke lenger er nødvendig for det formålet, kan finnes i et annet system til et annet formål hvor personopplysningen fortsatt er nødvendig.

Personopplysninger som vi behandler for kundeserviceformål og for å administrere ditt kundeforhold, behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg eller så lenge vi har en berettiget interesse av å behandle opplysningene. Innspilte samtaler med deg behandles i tre måneder.

Personopplysninger som vi behandler for å muliggjøre kredittgivning behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg.

Personopplysninger som vi behandler for markedsføring i form av nyhetsbrev og «pushvarsler» behandles til du tilbakekaller ditt samtykke, avregistrerer deg eller på annen måte ber oss om å slutte å kontakte deg. I den forbindelse vil vi også, i den utstrekning der er mulig, slette de personopplysningene som vi behandler om deg relatert til automatisert beslutningstaking og/eller profilering. Personopplysninger som vi behandler for annen markedsføring enn nyhetsbrev og «pushvarsler», behandles i løpet av kundeforholdet og 1 år etterpå.

Personopplysninger som vi behandler for å føre statistikk, behandles frem til det aktuelle regnskapsmaterialet er slettet, nærmere bestemt i 7 år.

Personopplysninger som vi behandler for å oppfylle våre rettslige forpliktelser ovenfor deg, f.eks. oppfylle garanti-, reklamasjons- eller angreretten, behandles i den tiden vi i henhold til loven har disse rettslige forpliktelsene.

Personopplysninger som vi behandler til regnskapsformål, behandles i 7 år i henhold til gjeldende regnskapslovgivning.

Dine personopplysninger kan bli lagret lenger enn angitt over dersom det kreves for å overholde lovfestede krav, forordninger eller myndighetsvedtak.
6. DINE RETTIGHETER
Når vi behandler dine personopplysninger, har du visse rettigheter i henhold til loven. Vær oppmerksom på at utøvelsen av disse rettighetene er underlagt visse krav og betingelser som er spesifisert i loven (EUs personvernforordning).
Rett til informasjon, tilgang, rettelser, sletting mv.
Du har rett til, uten kostnad, å skriftlig kreve å få informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler om deg. Du kan når som helst be om korrigering av uriktig informasjon, og du kan også ha rett til å be oss om å slette personopplysningene vi har registrert om deg, be om at behandlingen blir begrenset og be om at vi gir deg en kopi av disse personopplysningene.

Hvis du ikke har grunnlag for din forespørsel eller forespørselen er urimelig, for eksempel hvis du ofte ber om utdrag eller sletting med korte intervaller, kan vi enten nekte å imøtekomme forespørselen din eller ta betalt for de administrative kostnadene forespørselen din medfører.
Rett til dataportabilitet
Du kan ha rett til å få ut personopplysninger om deg og som du har gitt oss i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format, og ha rett til å overføre disse personopplysningene til en annen personopplysningsansvarlig.
Rett til å protestere mot direktemarkedsføring
Du kan når som helst protestere mot at dine personopplysninger behandles for direkte markedsførings- eller profileringsformål. Hvis du ikke vil at vi skal behandle dine personopplysninger til dette/disse formål, ber vi deg gi oss beskjed ved å kontakte oss via vår kontaktinformasjon som angis nedenfor, se punkt 7. Vi vil da slutte å behandle dine personopplysninger for dette/disse formål og slette personopplysningene, forutsatt at vi ikke trenger å fortsette å behandle dem til noe annet formål i samsvar med denne personvernpolicyen.
Rett til å klage
Er du misfornøyd med hvordan vi har behandlet dine personopplysninger, kan du også kontakte oss via våre kontaktopplysninger, se punkt 7 nedenfor. Du har også rett til å sende inn klage når det gjelder vår personopplysningsbehandling til:

Integritetsskyddsmyndigheten Box 8114 104 20 Stockholm imy@imy.se


Hvis din klage kun relaterer til en bedrift i et annet medlemsland i EU, har du rett til å levere klagen til relevant datatilsyn i dette landet. Her er en liste over datatilsyn i andre land: https://edpb.europa.eu/about-edpb/about-edpb/members_en
7. KONTAKT OSS
Du kan kontakte oss på følgende måte:
- via e-post: customerservice@ellos.no
- via telefon 66 99 75 00
- ved å skrive brev til Ellos AB, 501 86 Borås, Sverige
Søk om lån »
Mer info »