Generelle vilkår - Kundeservice - Ellos.no
Handlekurv

Generelle vilkår

Generelt

Vi som leverer nettsiden www.ellos.no er Ellos, org. nr 832005622, 501 86, Borås, Sweden (”Ellos”). Med begrepene ”vi, våre, vårt og oss” nedenfor betegnes Ellos.

For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller for å kunne kjøpe produkt(er) via vår nettside må du ha fylt 18 år. Om du er under 18 år må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment, tegning av forsikring via oss, søknad om kreditt, registrering av kundekonto hos oss, bruk av noen av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende generelle vilkår, og bekrefter dermed at opplysningene du oppgir om deg selv, er riktige.

Siden ulike skjermbilder og individuelle skjerminnstillinger påvirker fargegjengivelse, kan vi ikke garantere at fargenyansene på varene stemmer overens med de bildene som vises når du som forbruker besøker vår nettbutikk. Vi reserverer oss for eventuelle trykk- og skrivefeil.

Vi forbeholder oss retten til å kunne endre de Generelle vilkårene. De eventuelle forandringene vi gjør trer i kraft tidligst 30 dager etter at de justerte vilkårene er tilgjengelige på vår nettside.

Firmainformasjon

Telefon:
66 99 75 00

Åpningstider:
Hverdager 07:30 – 21:00, lørdag – søndag 09:00 – 17:00

Adresse:
ELLOS, 501 86, Borås, Sweden

Organisasjonsnummer:
832005622

E-postadresse:
customerservice@ellos.no

Priser og avgifter

Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke rår over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. I alle priser er moms på 25% inkludert. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp. Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil.

Våre avgifter per dags dato

Ekspress24 69 kr
Hjemlevering normalpakke 95 kr
Levering hjem til tomtgrense 599 kr
Levering hjem med innbæring 2-mann 899 kr
Faktureringsavgift 19 kr
Returavgift 49 kr
Retur frakt grovgods 299 kr
Uavhentet pakke 199 kr

Betalingsmåte

I forbindelse med din søknad om betaling gjennom faktura eller konto hos oss, bruker vi ditt personnummer for å kontrollere din kredittstatus og din adresse. Ved ordre som overstiger din tidligere innvilgede kjøpsgrense, kan det bevilges en høyere kjøpsgrense. Det vil da foretas en vanlig kredittsjekk, og dette genererer et gjenpartsbrev. Dette brevet blir sendt til deg fra det kredittopplysningsselskapet vi samarbeider med og dette vil ikke påvirke kredittverdigheten negativt. Vår kredittsjekk blir ikke registrert i noen offentlige registre, og er altså ikke synlig for andre bedrifter eller personer.

Du har tre betalingsalternativer å velge mellom ved kjøp hos oss. Vennligst se under for ytterligere informasjon:

Faktura

Med betalingsmåten Faktura betaler du i slutten av måneden. Du betaler kun for de varene du velger å beholde. Faktureringsavgiften er p.t. 19 kr. Betales ikke fakturaen innen forfallsdato, går fakturabeløpet automatisk over til en konto. Vennligst se under for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten Faktura, vennligst se Vilkår for faktura.

Konto

Ved å velge betalingsmåten Konto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Effektiv årsrente er for tiden 29,4%, og nominell årsrente er 26%. For mer informasjon om betalingsmåten Konto, vennligst se Vilkår for konto.

Kort – betal direkte i kassen på ellos.no

Når du velger betalingsmåten Kort betaler du med kortet ditt direkte i kassen på www.ellos.no. Vi godtar Visa og Mastercard utstedt i Norden. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det kortet du brukte ved betaling. Vi krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet sikkert. Maksgrense med kortbetaling er kr 15.000 pr kjøp (inkl alle avgifter). Ved dyrere kjøp, ta kontakt på 66 99 75 00/customerservice@ellos.no. Om du vil vite mer om sikkerheten rundt kortbetaling kan du lese mer om krypteringen under Teknisk informasjon.

Angrerett

Er du ikke fornøyd har du 30 dagers angrerett fra den dagen du mottok varen. Du som forbruker kontakter Ellos innen angrefristen på 14 dager via telefon, brev eller mail. Tlf. 66 99 75 00, mail: customerservice@ellos.no, ELLOS, 501 86, Borås, Sweden.

Angreretten gjelder stort sett alt i vår nettbutikk, dog ikke på ikke blomster og planter, ikke forseglede dataspill/program, parfyme, kosmetikk og hudpleie dersom forseglingen er brutt. Ved retur tilkommer returfrakt. Varen må sendes tilbake i vesentlig uforandret stand. Vi ber deg om å returnere varene i original emballasjen som postpakke. I tilfeller med manglende eller ødelagt kartong, vil en avskrivning skje. Returfrakt debiteres uansett pakkens størrelse eller antall artikler.

Fyll ut returseddelen som er vedlagt i pakken din, og skriv hva du returnerer. Bruk klistreetiketten som finnes på følgeseddelen. Har du ikke tatt vare på returseddelen må du kontakte oss på 66 99 75 00/customerservice@ellos.no for å få tilsendt ny. Om din håndtering av varen innebærer en nedsatt verdi av denne, vil vi trekke fra summen som tilsvarer den nedsatte verdien.

Velger du å returnere deler av ordren betaler vi ikke tilbake avgiftene (dette fordi avgiftene er de samme uansett hvor mange varer man har bestilt).

Gjelder det en større vare, for eksempel et møbel, kontakt kundeservice på tlf. 66 99 75 00. Du står selv for transportrisikoen. Du kan returnere en vare uten å oppgi grunn for dette, men det er et ønske at du markerer returårsak på returskjemaet. Vi gjør oppmerksom på at angrefristen utløper 30 dager etter mottatt vare dersom angreskjema følger varen. Angreretten utvides til 12 måneder dersom angreskjema ikke følger varen.

Retur/Reklamasjon/Uavhentede pakker

Ved retur eller reklamasjon, står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at forsendelsen ikke er skadet før du mottar og kvitterer leveransen. Spar alltid følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Ønsker du å bytte til ny vare kan du bestille den via ellos.no.

Bytterett

Ved et eventuelt bytte av din vare til annen farge eller størrelse betaler du kun returavgift, ingen ny fraktavgift*. Er varen feil eller feilekspedert står vi for returfrakten. *Gjelder ved bytte der fraktavgiften er kr 49,90. Ved bytte til for eksempel møbler tilkommer det en avgift for hjemlevering.

Reklamasjon

Intet kjøp er avsluttet før du som kunde er helt fornøyd. Når du handler hos Ellos kan du alltid føle deg trygg.

Ellos erstatter alltid transportskadede varer. Kontakt oss på 66 99 75 00.

Ved bytte, reklamasjon eller retur står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at sendingen ikke er skadet før du tar i mot og kvitterer for leveransen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til en eventuell retur er avklart. Dersom en vare er levert med feil eller mangler kan du enten kreve omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt 2 år etter at du mottok varen. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. For å kunne gjøre en mangel gjeldende må vi få beskjed rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Dersom du ønsker å heve kjøpet eller få en ny vare, returnerer du varen med feil sammen med returskjema påført ditt telefonnummer. Vi betaler tilbake dine fraktutlegg. Gjelder det en brukt vare, kontakt først kundeservice på telefon 66 99 75 00. Varen vil bli forsøkt reparert før vi eventuelt sender deg ny vare. Ved godkjent reklamasjon står vi for frakt og håndteringskostnader for varen du har reklamert. Ved en eventuell tvist kan du henvende deg til Forbrukerrådet eller det lokale forbrukerkontoret for å få hjelp. Les også avsnittet om returvarer.

Uavhentede pakker

For alle pakker som ikke hentes ut debiterer Ellos kunden en avgift. Avgiften tilsvarer de faktiske kostnadene for returavgift, fraktavgift og håndtering, sammenlagt kr 199 kr.

blomster og planter

Reklamasjonsretten gjelder selvsagt hvis produktet ikke holder tilfredsstillende kvalitet. For eksempel hvis produktet er skadet på noen måte. Når du bestiller, husk at du må kunne ta i mot/hente pakken din så tett på leveringstidspunktet som mulig. Planter tåler noen dager i esken. Er du misfornøyd med leveransen, ønsker vi at du kontakter oss omgående slik at vi kan hjelpe deg best mulig. For enklere og raskere håndtering er det fint om du tar et par bilder av produktet og emballasjen før du kontakter oss. Send oss en e-post på flowers@ellos.se eller ring 66 99 75 00.

Slik returnerer du

  1. Skriv gjerne på returseddelen (vedlagt i pakken din) hva du returnerer og hvilken vare du eventuelt ønsker å bytte til.
  2. Oppgi årsaken til hvorfor du ikke er fornøyd med ditt kjøp.
  3. Benytt returseddelen, og (vedlagt i pakken din) fyll i hva du returnerer og hvilken vare du eventuelt ønsker å bytte til. Oppgi årsaken til hvorfor du ikke er fornøyd med ditt kjøp. Benytt den selvklebende returetiketten. Du betaler en returavgift på 49 kr som debiteres deg i etterkant, uansett størrelse på pakken eller antall artikler. Dersom Ellos har gjort en feilekspedering betaler du ingenting. Pakken må leveres på samme sted som den ble hentet. Gjelder det en retur av grovgods, er returkostnaden 299 kr i tillegg til returavgiften på 49 kr.

Tilbakebetaling

Hvordan tilbakebetalingen skjer, avhenger av hvilken betalingsmåte du valgte for å betale varene dine. Under følger informasjon om tilbakebetaling om de respektive betalingsmåter.

Faktura/konto:

Din retur trekkes automatisk fra, og du ser det på din neste faktura.

Kort:

Beløpet betales tilbake til samme betalingskort som pengene ble trukket fra ved kjøpet.

Leveranser

For detaljert informasjon om leveringsmåte, leveringstid etc., se følgende LeveringsinformasjonVed leveringsforsinkelse av vesentlig betydning, kan kjøpet heves.

Leveranser til Svalbard:

Posten har innført et eget gebyr på pakker som sendes til Svalbard. Av den grunn blir hver ordre belastet med dette gebyret som for tiden er 196 kr.

Leveringsmåter

Du har tre ulike leveringsmåter å velge mellom, noe som framgår under.

Normal pakke:

Pakken din ankommer ditt utleveringssted i løpet av 3–5 arbeidsdager etter at du har bestilt varene. Du får melding via SMS eller i postkassen når pakken er klar for henting. Vi bruker MyPack (PostNord) i de områdene som de dekker, for øvrige områder bruker vi Posten. Innen MyPack kan du fritt velge det utleveringsstedet som passer deg best. OBS! Ta med legitimasjon når du skal hente pakken din!

Ekspress24

Med Ekspress24 får du ekstra rask levering for kun 69 kr. Tilbudet gjelder der valgmuligheten gis (gjelder ikke elektronikk). Bestill før kl. 13.00 mandag – torsdag, og motta pakken din påfølgende virkedag. Bestiller du fredag, lørdag eller søndag, vil du motta pakken din på tirsdag. (I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsbeskjed når du bestiller). Bestiller du på øvrige tider får du pakken din innen 48 timer. (I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsbeskjed når du bestiller). For Ekspress24, velg SMS-melding.

Hjemlevering

Du kan få pakken din levert hjem til deg i løpet av kort tid etter at du har bestilt varene. Pakken leveres dag og kveldstid i byområder og dagtid 8-16 utenfor byområder. Denne tjenesten koster 95 kr. Eventuelle returer hentes ikke!

Større/tyngre varer som ikke kan sendes som postpakker

Større eller tyngre varer som ikke kan sendes som normal pakke, blir alltid levert hjem til deg. Leveringen kan gjøres dagtid til husets ytterdør til en fast avgift på 599 kr. Hvis du ønsker, har du i de fleste steder også mulighet til å velge hjelp med innbæringen. Disse valgene gjør du i forbindelse med bestillingen.

I de fleste steder kan levering, med eller uten innbæring, også gjøres på kveldstid. Du vil bli kontaktet av transportøren via SMS for bestilling av dato og klokkeslett for levering som passer deg. Hjemkøring krever at du bor langs farbar vei.

Medlem i Distansehandel Norge

Ellos Norway AS er medlem av Distansehandel Norge, som har strenge krav til medlemmenes ansvar overfor sine kunder og til kjøpsbetingelsene. Se etter merket når du handler på Internett eller postordre – da risikerer du ingenting! Det står et seriøst firma bak og dette gir deg ekstra trygghet!

Tvister

Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukerombudet, www.forbrukerombudet.no eller Sandakerveien 138, 0484 Oslo, tlf. 23 40 06 00. Vi følger alltid deres anbefalinger. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du som har som konsument, anbefaler vi deg å besøke Forbrukerombudets nettside www.forbrukerombudet.no/ehandel.

Support og tilgjengelighet

Vår målsetning er å besvare spørsmål via e-post innen 24 timer fra vi mottok spørsmålet ditt. Tidsangivelsen gjelder kun i løpet av hverdager og for spørsmål som gjelder allerede utførte kjøp og bestillinger. I de tilfeller vi ikke har besvart kundens e-post innen 48 timer, meddeler vi kunden om forsinkelsen og årsaken til denne. Ved vanskeligere supportsaker som reklamasjoner, transportspørsmål etc. kan behandlingstiden være lenger.

Garantier og service

Transportgaranti

Ellos erstatter alltid transportskadet glass og porselen. For spørsmål eller varsel om transportskadet gods, vennligst kontakt oss på telefonnummer 66 99 75 00 eller via e-post customerservice@ellos.no

Elretur

Alle kasserte elektriske produkter skal tas hånd om for å forbedre miljøet. Vi er tilknyttet Elretur AS som gjenvinner og tar hånd om elreturer på en sikker måte.

Bruksanvisning

Alle de elektriske produktene vi selger skal ha en bruksanvisning på nordisk språk. Om et produkt ikke har bruksanvisning på nordisk, framgår dette i produktteksten.

Øvrig

Ikke send forskudd

Vi tar ikke ansvar for penger, sjekker og frimerker som sendes per brev.

Bedrageri

Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på disse. Vi forbeholder oss retten til å avvise din ordre eller oppheve ditt kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.

Force majeure

Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Ellos å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer.

Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.

Personvernerklæring

Ellos Group AB, org. nr 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Ellos”) behandler personopplysninger i overensstemmelse med gjeldende lovgivning, inkludert EUs personvernforordning.

Med benevnelsene "vi, våre, vårt og oss" nedenfor refereres til Ellos.

1.   PERSONVERNOMBUD

Ellos har utpekt Magnus Axelsson som personvernombud. Personvernombudet har bl.a. som oppgave å påse at Ellos behandling av personopplysninger skjer i overensstemmelse med gjeldede lovgivning. Personvernombudets kontaktopplysninger er dpo@ellosgroup.se

2.   DE PERSONOPPLYSNINGER SOM BEHANDLES

De opplysninger som behandles er personopplysninger som du gir oss, som vi samler inn fra deg og som vi får om deg fra andre.

Personopplysninger som du gir oss

Når du gjennomfører et kjøp, registrerer deg for vårt nyhetsbrev, registrerer brukerkonto, tegner forsikring, benytter tjenester på vår hjemmeside, våre sosiale medier eller håndhever dine rettigheter iht. forbrukerkjøpslovgivningen, vil du gi oss tilgang til dine personopplysninger. Personopplysninger som du gir oss og som vi behandler kan f.eks. være ditt navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer, samt e-postadresse.

Personopplysninger som vi samler inn fra deg

Når du gjennomfører et kjøp hos Ellos, når du kontakter oss og når du benytter vår hjemmeside, din brukerkonto eller sosiale medier kommer vi til å hente inn personopplysninger om deg. Denne informasjonen inkluderer ditt navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, kundeopplysninger, IP-adresse, operativsystem, informasjon om den maskinvare og programvare du benytter, opplysninger samlet inn ved din kontakt med oss, som bl.a. innspilte lydfiler, informasjon om dine søkevaner (slik som geografisk plassering, sesjonstid, hvilke eksterne sider du tidligere har besøkt, hvilke sider og sosiale nettverk du besøker hos oss, dine interesser samt informasjon om din øvrige bruk av våre tjenester og produkter), søke- og kjøpshistorikk, hvilke varer du har sett på eller lagt i handlekurven, betalingsmåte og saldo på konto og om du har kjøpt din vare på kreditt, samt din aktivitet på våre sider, sosiale nettverk og på hjemmesiden.

Personopplysninger om deg som vi får fra andre

Ellos kan komme til å motta e-post og annen korrespondanse som inneholder personopplysninger om tredjeparter og Ellos behandler derfor slike personopplysninger. Om det er nødvendig kommer Ellos til å informere deg som tredjepart om denne behandlingen.

3.   HVORFOR OG PÅ GRUNNLAG AV HVILKET RETTSLIG GRUNNLAG BEHANDLER VI DINE PERSONOPPLYSNINGER?

Kundeservice og administrasjon av kundeforholdet

Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-postadresser, kjøpshistorikk og innspilte lydfiler innhentet i forbindelse med din kontakt med oss med det formål å kunne gi deg god kundeservice og for å administrere vårt kundeforhold med deg. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for at vi skal kunne overholde vår avtale med deg eller å gjennomføre tiltak før en slik avtale inngås, alternativt vår berettigede interesse til å gi god service for det tilfellet du ikke er kunde hos oss. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

Om du ikke oppgir ovennevnte personopplysninger har vi ikke mulighet for å levere våre produkter til deg, eller på annen måte oppfylle våre forpliktelser overfor deg.

For å gi kreditt

Vi behandler opplysninger om deg og dine kjøp for å muliggjøre at du kan foreta kjøp på kreditt. I den sammenheng behandler vi ditt kundenummer, din kjøpshistorikk, kredittinformasjonen som for eksempel kreditt som er gitt deg og ditt personnummer. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for oss å oppfylle vår avtale med deg.

Markedsføring

Vi behandler navn, mobil- og telefonnummer, e-postadresser, din kjøpshistorikk og opplysninger om din bruk av sosiale medier for å sende nyhetsbrev og kampanjetilbud til deg per e-post, sms eller post. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er ditt samtykke som vi enten innhenter i forbindelse med at du registrerer deg som bruker hos Ellos eller i forbindelse med ditt kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment. Du samtykker ved å aktivt huke av en eller flere rubrikker på vår hjemmeside. Du kan på samme måte tilbakekalle ditt samtykke ved å huke av i rubrikkene på vår hjemmeside.

Automatisert beslutningstaking eller profilering

For å kunne utvikle våre produkter, tjenester og tilbud til deg kan vi på en automatisert måte samle inn og analysere opplysninger om deg. Slike opplysninger er ditt navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, IP-adresse, operativsystem, informasjon om den maskin- og programvare du benytter, opplysninger relatert til dine henvendelser til oss, informasjon om dine "surfevaner", søke- og kjøpshistorikk, hvilke varer du har sett på og lagt i din handlekurv, betalingsmåte og kontosaldo og om du har kjøpt din vare på kreditt samt din øvrige aktivitet på våre sider, sosiale medier og vår hjemmeside. Basert på resultatet av denne analysen av ditt brukermønster (såkalt profilering) sender vi deg senere automatisk tilpasset informasjon i form av annonser og tilbud som vi tror du vil oppfatte som interessante og relevante for deg. Det finnes foreløpig ingen automatisert beslutningstaking eller profilering som vil påvirke deg rettslig eller i nevneverdig grad på annen måte. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er ditt samtykke som vi enten innhenter i forbindelse med at du registrerer deg som bruker hos Ellos eller i forbindelse med ditt kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment. Du samtykker ved å aktivt huke av en eller flere rubrikker på vår hjemmeside. Du kan på samme måte tilbakekalle ditt samtykke ved å huke av i rubrikkene på vår hjemmeside.

Statistikker

Vi behandler ditt kundenummer og andre referansenummer med den hensikt å gjøre statistiske sammenstillinger. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er vår berettigede interesse for å føre statistikker og derigjennom utvikle vår virksomhet. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

Til behandling av reklamasjoner, retursendinger m.m.

Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-postadresser og kjøpshistorikk med det formål å ta hånd om ditt eventuelle ønske om å returnere produkter eller benytte deg av dine rettigheter som kunde til å gjøre gjeldende krav om feil- og forsinkelsesansvar mot oss. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle rettslige forpliktelser pålagt oss i henhold til forbrukerlovgivningen.

Regnskapsformål

Vi behandler informasjon om transaksjonen mellom deg og oss til regnskapsmessige formål. Vi behandler informasjon om kjøp, navn, adresse, mobil- og telefonnummer og e-postadresse. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler oss.

4.   TIL HVEM OG HVILKE LAND OVERFØRER VI PERSONOPPLYSNINGER TIL?

Dine personopplysninger kan komme til å leveres ut til og behandles av selskap som inngår i Ellos Group konsernet.

Ellos kan også overføre dine personopplysninger til en tredjepart. Som et eksempel på tredjeparter som vi kan komme til å overføre dine personopplysninger til, kan nevnes speditører i forbindelse med levering av varer, mediebyråer for distribusjon av nyhetsbrev, samarbeidspartnere i forbindelse med markedsføring, kredittopplysningsforetak eller inkassobyråer for gjennomføring av kredittsjekk og advokatfirmaer for håndtering av juridiske problemstilling i vår virksomhet. Om du handler på kreditt kan vi også komme til å overføre dine personopplysninger til Resurs Bank AB. Alle disse partene er selvstendig ansvarlige for behandlingen av dine personopplysninger.

Ellos kan komme til å overføre dine personopplysninger til tjenesteleverandører og samarbeidspartnere som behandler personopplysninger på våre vegne, såkalte databehandlere. Vi har inngått avtaler med våre databehandlere som sikrer at de behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen og våre instrukser.

Ellos kan komme til å overføre dine personopplysninger til myndigheter som måtte kreve at Ellos utleverer personopplysninger. Ellos kan også komme til å utlevere dine personopplysninger for å legge til rette for en fusjon, anskaffelse eller salg av alle, eller deler av, Ellos eiendeler.

Ellos behandler, som hovedregel, kun dine personopplysninger innen EU og EØS. Skulle personopplysninger behandles utenfor EU og EØS, kommer vi til å iverksette tiltak for å sikre at overføringen skjer på lovlig vis og at dine opplysninger fortsetter å være beskyttet av de mottagende parter utenfor EU/EØS.

5.   HVOR LENGE BEHANDLER VI DINE PERSONOPPLYSNINGER?

Vi behandler kun personopplysninger dersom det er nødvendig for de formålene opplysningene ble sendt inn eller samlet inn for. Samme personopplysning kan lagres på flere ulike steder for flere ulike formål. Dette kan bety at en opplysning som er fjernet i et system for at den ikke lenger er nødvendig for det formålet, kan finnes i et annet system til et annet formål hvor personopplysningen fortsatt trengs.

Personopplysninger som vi behandler for kundeserviceformål og for å administrere ditt kundeforhold, behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg eller så lenge vi har en berettiget interesse av å behandle opplysningene. Innspilte samtaler med deg behandles i tre måneder.

Personopplysninger som vi behandler for å muliggjøre kredittgivning behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg.

Personopplysninger som vi behandler for markedsføring behandles til du tilbakekaller ditt samtykke, avregistrerer deg eller på annen måte ber oss om å slutte å kontakte deg. I den forbindelse kommer vil til, i den utstrekning der er mulig, å slette de personopplysningene som vi behandler om deg relatert til automatisert beslutningstaking og/eller profilering.

Personopplysninger som vi behandler for å føre statistikk behandles frem til det aktuelle regnskapsmaterialet er slettet, nærmere bestemt i 7 år.

Personopplysninger som vi behandler for å oppfylle våre rettslige forpliktelser ovenfor deg, f.eks. oppfylle garanti-, reklamasjons- eller angreretten, behandles i den tiden vi i henhold til lov har disse rettslige forpliktelsene.

Personopplysninger som vi behandler til regnskapsformål behandles i syv år i henhold til gjeldende regnskapslovgivning.

Dine personopplysninger kan bli lagret lengre enn hva som er meddelt ovenfor dersom det er nødvendig for å oppfylle lovkrav, forskrifter eller avgjørelser fattet av myndighetene.

6.   DINE RETTIGHETER

Når vi behandler dine personopplysninger, har du visse rettigheter i henhold til lov. Vær oppmerksom på at utøvelsen av disse rettighetene er underlagt visse krav og betingelser som er spesifisert i lov (EUs personvernforordning).

Rett til informasjon, tilgang, rettelser, sletting mv.

Du har rett til, uten kostnad, skriftlig å be om informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler om deg. Du kan når som helst be om korrigering av uriktig informasjon, og du kan også ha rett til å be oss om å slette personopplysningene vi har registrert om deg, be om at behandlingen blir begrenset og be om at vi gir deg en kopi av disse personopplysningene.

Hvis du ikke har grunnlag for forespørselen din, eller forespørselen din er urimelig, f.eks. hvis du ber om utdrag eller sletting ofte og med korte intervaller imellom, har vi rett til å nekte å imøtekomme forespørselen din, eller alternativt kreve et gebyr som dekker administrasjonskostnadene som forespørselen din har påført oss.

Rett til data portabilitet

Du kan ha rett til å motta personopplysninger om deg og som du har gitt oss i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format, og du kan ha rett til å overføre disse personopplysningene til en annen behandlingsansvarlig.

Rett til å protestere mot direkte markedsføring

Du kan når som helst protestere mot at dine personopplysninger behandles for direkte markedsførings- eller profileringsformål. Hvis du ikke vil at vi skal behandle dine personopplysninger til dette/disse formål, ber vi deg informere oss om det gjennom å kontakte oss via vår kontaktinformasjon som angis nedenfor, se punkt 7. Vi vil da slutte å behandle dine personopplysninger for dette/disse formål og slette personopplysningene, forutsatt at vi ikke trenger å fortsette å behandle dem til noe annet formål i samsvar med denne personvernerklæringen.

Rett til å klagel

Hvis du er misfornøyd med hvordan vi har behandlet dine personopplysninger, kan du kontakte oss via kontaktinformasjonen vår, i henhold til punkt 7 nedenfor. Du har også rett til å sende inn en klage på vår behandling av personopplysninger til:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

7.   KONTAKT OSS

Du kan kontakta oss på följande sätt:

-     via e-post: customerservice@ellos.no
-     via telefon 0046 33-33 000
-     ved å skrive brev til Ellos Ellos AB, 501 86 Borås.

Søk om lån »
Mer info »