Bærekraft


Checking-off-and-reinventing

I 2020 publiserte vi to ulike sjekklister. Den ene handlet om hvordan vi på Ellos jobber for å oppnå et mer bærekraftig sortiment. Den andre handlet om hva vi gjør for å bidra til en mer inkluderende plattform, samt hvordan vi fremstiller kvinner og kvinnespørsmål. Målet var å krysse av alt innen 2025, men bare to år senere har vi kommet lengre i vårt arbeid enn vi trodde var mulig. Det er fortsatt mye å gjøre, men dette er det vi har lykkes med.


Vi på Ellos stiller høye krav til oss selv, og det har du som kunde også rett til å gjøre.


Simply Sustainable

Å fremstille et mer bærekraftig sortiment og redusere vår klimapåvirkning krever enorme omstillinger for oss på Ellos, og nye krav til våre leverandører og samarbeidspartnere. Det er en jobb som vil ta tid, og som kommer til å bli utfordrende. Les om hvor langt vi har kommet nedenfor!



1/7. MER BÆREKRAFTIG MATERIALE


goals

Mål 2025:


75% av alle tekstiler vi selger skal bestå av minst 50% bærekraftig materiale.



I dag:


45% av antall solgte tekstilprodukter består av minst 50% bærekraftig materiale.


Vil du vite mer? Les om vår egen Better Choice-merking her!

2/7. MER BÆREKRAFTIG BOMULL


goals

Mål 2025:


Alle våre bomullsprodukter skal inneholde 100% mer bærekraftig bomull.



I dag:


97% av alle våre bomullsprodukter består av 100% mer bærekraftig bomull.


Vil du vite mer? Les om hvordan vi jobber med bærekraftig bomull her!

3/7. RESIRKULERTE MATERIALER


goals

Mål 2025:


50% av all polyester og polyamid vi benytter oss av skal være gjenvunnet.



I dag:


25% av all polyester og polyamid vi har brukt i løpet av 2021 har vært gjenvunnet.





På punkt 3 har vi justert målet og fjernet bomull – 25% av all polyester og polyamid skal være gjenvunnet. Fordi det knapt finnes gjenvunnet bomull, er det bedre å fokusere på å finne andre bærekraftige løsninger.

4/7. FSC-MERKET TREVERK


goals

Mål 2025:


50% av våre møbler av heltre i kategorien møbler skal bestå av FSC-merket tre.



I dag:


I 2021 endte vi på 17,97%, og av det vi har kjøpt inn hittil i 2022 er 19,64%* av våre heltremøbler i kategorien møbler FSC-merket.


Vil du vite mer? Les om FSC-merkingen her!

5/7. KLIMAKOMPENSERING


Mål 2025:


Vi skal klimakompensere for alle bedriftens transporter, og tydelig vise hvor pengene går. Dette via Tricorona Climate Partner AB.



I dag:


Vi klimakompenserte allerede i 2019, og i 2020 begynte vi å investere i tre ulike prosjekter:


Climeworks (Direct Air Capture)

Vindenergi India Hindustan

Treplanting og bevaring Sodo & Humbo

6/7. ENGANGSPLAST


Mål 2025:


Vi skal fjerne engangsplast i samtlige ledd. Papp, kartong og plast bestående av minst 80 % PCR (Postconsumer Recycled Plastic) skal erstatte engangsplasten.



I dag:


Leveringsemballasje er oppdatert til kartong, papirposer og plastposer som består av minst 80 % PCR. Når det gjelder engangsplast jobber vi med å fase ut isopor senest i 2023, samt erstatte våre ‘polybags’ med gjenvunnet plast eller biobaserte poser. Vi har også besluttet å gå over til papirposer for deler av kundeleveransen i 2022.




Ved å benytte PCR istedenfor engangsplast vil hver plastemballasje bidra til 60% mindre utslipp av CO2.

7/7. SCORE CARD


Mål 2025:


Innen 2022 skal vi innføre et Score Card for samtlige av Ellos’ egne produkter – et poengsystem som skal vise til et antall bærekraftkriterier og hvorvidt produktet oppnår dem eller ikke.



I dag:


Arbeidet er påbegynt, og ventes å være synlig på nettsiden i løpet av høsten 2022.

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET    


Checking-off-and-reinventing

I 2020 publiserte vi to ulike sjekklister. Den ene handlet om sosial bærekraft og den andre om økologisk bærekraft. Bare ett år senere har vi kommet lengre i vårt arbeid enn vi trodde var mulig. Det er fortsatt mye å gjøre, men dette er det vi har lykkes med.


Å være forbilder betyr at det hviler et stort ansvar på våre skuldre. Det er et ansvar vi er stolte over

1/5. THE FEMALE BODY


Vi skal alltid verne om og ta ansvar for kvinnen og kvinnekroppen. Vi er nøye med hvordan vi fremstiller kvinnekropper, hvilke historier vi deler, og hvordan de påvirker kundene våre.



I dag:


I løpet av 2021 og fortsatt inn i 2022 har vi i våre kampanjer portrettert kvinner og kvinners historier. Vi har jobbet med flere ulike modeller og profiler for individuelle kampanjer, for å kunne skildre det feminine og kvinnekroppen fra flere perspektiver.





Modellbyråer har fortsatt en snever portefølje når det gjelder alder, hudfarge og kroppsfasong. I 2020 startet vi derfor en åpen modellcasting – Faces of Ellos. Siden den gang har vi hatt to auditioner. Der har vi kommet i kontakt med flere nye, fantastiske modeller som vi vil jobbe regelmessig med fremover.

2/5. INCLUSIVENESS


Vi bruker modeller med ulik kropp, hudfarge og utseende – vi står for inkludering og likestilling. Hos oss er det plass til alle kropper.



I dag:


Vi arbeider aktivt for å utvide vår modellportefølje – her har vår åpne modellcasting Faces of Ellos vært til stor hjelp. Vårt mål er å fortsette å vise en allsidig representasjon av kvinner i våre produkt- og kampanjebilder.





Vi arbeider aktivt for å utvide vår modellportefølje – her har vår åpne modellcasting Faces of Ellos vært til stor hjelp. Vårt mål er å fortsette å vise en allsidig representasjon av kvinner i våre produkt- og kampanjebilder.

3/5. AUTHENTIC


Vi retusjerer eller justerer aldri kropper, men viser dem nøyaktig slik de er. Vi streber etter å vise virkeligheten og å stå for sunne idealer.



I dag:


Vi lar strekkmerker, valker, rynker, arr og cellulitter være som de er, også om bildets lys og fargetoner justeres for å passe inn i bildeserien. Sammenlign nedenfor to bilder før og etter retusjering.

Simply Sustainable

4/5. WOMEN’S RIGHTS


Vi fremmer likestilling og kvinners rettigheter. Vi ansetter først og fremst kvinner, og jobber for at alt vi gjør skal preges av likestilling.



I dag:


Vi jobber alltid for likestilling. I våre sosiale kanaler og i våre store kampanjer tar vi opp kvinnespørsmål, belyser tabubelagte emner og fremmer inkludering.

Siden 2020 har vi arrangert Ellos Awards for å hylle kvinner som bidrar til en mer likestilt og inkluderende verden. Gallaen er en del av vårt initiativ #equallywomen, en satsing som gjennom ulike utslag hyller og fremhever kvinner, og utfordrer bildet av hva kvinnelighet egentlig er. Gallaen skjer i samarbeid med den svenske organisasjonen ‘Kvinna till Kvinna’, og pengene som doneres går til deres arbeid for kvinnerettigheter.





Vi jobber daglig med å indentifisere og forutse risikoer for å kunne garantere menneskerettigheter, inkludert kvinnerettigheter, for de ansatte i hele vår leverandørkjede. Lik lønn for kvinner og menn er for eksempel noe vi anser som et krav. Vi kontrollerer også at kvinners lønn minst holder laveste lovlige nivå, og trygger også sikkerheten i sovesalene for kvinner på arbeidsplassene. Når det gjelder arbeidsforhold i fabrikkene vi bestiller fra, ønsker vi å gjøre mer. Vi er klar over at det trengs et krafttak fra oss som bedrift og fra hele bransjen. Les gjerne vår Suppliers Code of Conduct her.



Til Suppliers Code of Conduct

5/5. AWARENESS

Vi arbeider aktivt med å gi personalet vårt intern opplæring i likestillingsspørsmål og inkludering. Dette for å øke kunnskapen og forståelsen for strukturer i samfunnet og dermed kunne gjøre enda mer.



I dag:


I begynnelsen av 2021 satte vi i gang Peer Reviewers – et prosjekt som tar sikte på å forbedre vår interne kunnskap om samfunnsstrukturer og undertrykkelse. Prosjektet inkluderer intern opplæring i form av forelesninger fra inviterte eksperter, kritisk gransking av vår kommunikasjon og et kontinuerlig samarbeid med utvalgte partnere. Vi har også hatt forelesninger med Karin «Kajjan» Andersson om kroppspositivisme, og vil i løpet av 2022 fortsette å invitere forelesere for å øke vår kunnskap ytterligere.

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET    

ellosactionlist


Vi må alle jobbe sammen for å innstille oss på en mer økologisk bærekraftig livsstil. Vi har skapt emneknaggen #ellosactionlist, som er tenkt å brukes som et forum hvor vi kan poste våre mest klimasmarte tips – et fellesskap hvor vi kan støtte og inspirere hverandre til mer bærekraftige valg. Vi har valgt ut noen av våre beste tips – les mer nedenfor!


think before you act

Think before you act

Se på kjøpene dine som en investering – noe som skal vare lenge. Unngå impulskjøp, og spør deg selv om produktet virkelig kommer til å brukes.


do your research

Do your research

Vi vet hvor lett det er å bestille hjem flere størrelser. Hver retur koster likevel CO2. Er du usikker på et plagg – les gjennom størrelsesguidene og sjekk målene dine før du kjøper. Det sparer miljøet for unødvendig returtransport.


care for your wear

Care for your wear

Ta vare på klærne slik at de varer lengre. Damp, luft, reparer og bruk et godt vaskemiddel. Møbler trenger også vedlikehold. Mal det som er slitt, trekk om sofaer og lenestoler og forny det som føles gammelt!


let it go

Let it go

Plukk ut det du ikke trenger, og gi til gjenbruk. Bruktbutikker tar gjerne imot både klær, smykker og innredning.


one womans trash is another womans treasure

One woman’s trash is another woman’s treasure

Inviter vennene dine til klesbyttedag! Samle sammen alle plaggene du ikke bruker, og la de finne nye eiere.

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET