Ellos checklist
Det er så mye man kan gjøre for å skape nye, bærekraftige forbrukermønstre. Vi på Ellos stiller høye krav til oss selv, og det har du som kunde også rett til å gjøre. Vi har derfor laget en liste over målene våre – noen er langsiktige, og andre er lettere å gjennomføre. Vi er ydmyke overfor det faktum at det kommer til å ta tid, og at vi må være konsekvente i handlingene våre. Her er våre mål i arbeidet for en bedre framtid.
Responsible role models
Det hviler et stort ansvar på skuldrene våre, et ansvar vi er stolte av. Vi vil at alle kvinner skal føle seg velkomne og inkluderte hos oss. Derfor velger vi å representere ulike kvinnetyper og kvinnekropper. Vi benytter oss av modeller som viser forskjeller i kropp, utseende og hudfarge. Vi retusjerer aldri modellene våre. Dette for å fremme likeverd og kvinnerettigheter. Det forekommer derimot justeringer i bilder, for eksempel når det gjelder lys, kontraster eller andre ting som har med selve bildet å gjøre – aldri modellene.
Simply sustainable
Vi jobber kontinuerlig med å stille høye krav til oss selv. For oss er det viktig å ta vare på både miljø og mennesker, derfor har vi tydelige målsetninger for arbeidet vårt. Nedenfor har vi listet opp målene våre som skal være nådd innen 2025.
- 50% av alt tekstilsalg skal bestå av bærekraftig materiale, det vil si at produktene inneholder minst 50% bærekraftige tekstiler.
- Alle våre bomullsprodukter skal inneholde 100% bærekraftig bomull.
- 25% av all polyester, polyamid og bomull vi benytter oss av skal være gjenvunnet.
- 50% av våre tremøbler skal være av FSC-merket tre.
Treat our transports
Transporter og leveringer har naturligvis negativ innvirkning på miljøet. Vi skal derfor klimakompensere alle selskapets transporter, og tydelig rapportere hva pengene går til. Dette skjer via Tricorona Climate Partner AB.
Plastic not so fantastic
Et løfte vi jobber mye med, er å fjerne all engangsplast i samtlige ledd innen 2025. Vi skal istedenfor bruke materialer som kan gjenvinnes. Det første vi skal gjøre, er å bytte ut leveringsemballasje til papp og kartong. Den plasten som vil bli brukt, skal bestå av minst 80% PCR (Postconsumer Recycled Plastic). Ved å bruke PCR i stedet for engangsplast vil hver plastemballasje bidra til 60% mindre utslipp av CO2.
Keep score
Vi mener at du som kunde skal være bevisst på de effektene produkter har for miljøet. Vi skal derfor rapportere hvert produkts klimapåvirkning ut fra et ‘scorecard’ innen 2022. Dette gjelder alle produkter i Ellos’ eget sortiment. Et scorecard er en oversikt som informerer om produktets miljøpåvirkning.
Ellos vil utarbeide en plattform med fire–fem områder. Under hvert område er det et visst antall kriterier. Disse kriteriene representerer poeng. Hvis produktet oppfyller flere kriterier, vil det altså ha en høy poengsum. Det er også mulig å sette poeng på produktet allerede ved produktutviklingsprosessen.
