Hva gjelder hvis jeg ønsker å reklamere en vare?

I følge Forbrukerkjøpsloven har du som privatkonsument rett til å reklamere feil på et produkt innen to år fra den dagen du mottok produktet. Dersom varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. Du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen, og innen to måneder regnes alltid som rimelig tid. Vi håper imidlertid at du ikke venter med å ta kontakt med oss, men gjør dette så snart som mulig for å få rask hjelp.

For å ha rett til å reklamere på en feil må den være opprinnelig og ikke være forårsaket av at du har brukt varen feil. Du må ikke ha gjort noen form for egen endring av varen (f.eks. sydd om eller malt om den). Forverre heller ikke en feil ved å fortsette å bruke varen etter at du har oppdaget feilen. Har du fått feil vare, regnes det naturligvis som en reklamasjon.

Hvis varen ble levert med en ødelagt del (f.eks. et ben til en sofa eller hvis skruer mangler), kan det i noen tilfeller være mulig for oss å sende deg en ny del i stedet for at du returnerer hele varen. Ta kontakt med kundeservice så kommer vi tilbake med forslag til løsning avhengig av type feil. Hvis du godtar en eventuell prisavtale/kompensasjon som løsning, gir du avkall på fremtidig reklamasjons- og returrett for den spesifikt kompenserte feilen.

For de fleste typer varer vil du få en tilbakebetaling så snart den feilaktige varen har kommet tilbake til oss og vår returavdeling har godkjent reklamasjonen. For noen få typer varer (f.eks. elektroniske produkter) vil vi enten reparere varen eller sende deg en ny. Hvis vi ikke kan reparere varen/ikke har varen på lager, vil du få pengene tilbake. Imidlertid kan du i noen tilfeller bli bedt om å betale en rimelig erstatning for den tiden du har kunnet bruke varen, som da trekkes fra beløpet du får tilbake.

Dersom reklamasjonen din blir godkjent, vil vi refundere varens eventuelle fraktavgift/tilleggsavgift som du betalte da du la bestillingen. Dersom du bestilte flere varer samtidig som den reklamerte varen, vil vi imidlertid ikke refundere eventuell fraktavgift/tilleggsavgift da avgiftene er uavhengig av antall varer du har bestilt. Du trenger selvfølgelig ikke å betale noe for å returnere varen til oss. Tilbakebetaling gjøres via samme betalingsmetode som du brukte for bestillingen din. Dersom reklamasjonen din blir avvist av vår returavdeling, vil varen bli returnert til deg.

Les mer her: Hvordan reklamerer jeg en vare? og Hva gjør jeg om varen min er transportskadet?