I 2020 publiserte vi to ulike sjekklister. Den ene handlet om sosial bærekraft og den andre om økologisk bærekraft. Målet var å krysse av alt innen 2025, men bare ett år senere har vi kommet lengre i vårt arbeid enn vi trodde var mulig. Det er fortsatt mye å gjøre, men dette er det vi har lykkes med.

Vårt økologiske bærekraftarbeid går i korte trekk ut på å redusere vår klimapåvirkning i størst mulig grad. Å komme dit krever enorme omstillinger for oss på Ellos, og nye krav til våre leverandører og samarbeidspartnere. Det er en jobb som vil ta tid. Men kanskje, kanskje trenger det ikke å ta riktig så lang tid som vi opprinnelig trodde. Les om hvor langt vi har kommet på bare ett år nedenfor!

Simply Sustainable


1/7. BÆREKRAFTIG MATERIALE


goals

Mål 2025:


50% av alle tekstiler vi selger skal bestå av minst 50% bærekraftig materiale.



I dag:


36% av antall solgte tekstilprodukter består av minst 50% bærekraftig materiale.


Vil du vite mer? Les om vår egen Better Choice-merking her!

logo

2/7. BÆREKRAFTIG BOMULL


goals

Mål 2025:


Alle våre bomullsprodukter skal inneholde 100% bærekraftig bomull.



I dag:


95% av alle våre bomullsprodukter består av 100% bærekraftig bomull.


Vil du vite mer? Les om hvordan vi jobber med bærekraftig bomull her!




logo

3/7. RESIRKULERTE MATERIALER


goals

Mål 2025:


25% av all polyester, polyamid og bomull vi benytter oss av skal være gjenvunnet.



I dag:


22% av all polyester og polyamid vi har brukt i løpet av det første kvartalet av 2021 har vært gjenvunnet.





På punkt 3 har vi justert målet og fjernet bomull – 25% av all polyester og polyamid skal være gjenvunnet. Fordi det knapt finnes gjenvunnet bomull, er det bedre å fokusere på å finne andre bærekraftige løsninger.

Karin Verdoes er designsjef for Ellos Fashion. I filmen forteller hun om det daglige bærekraftarbeidet på Ellos’ moteavdeling, hvor langt vi har kommet, og hva vi kan og må gjøre bedre.

På bare noen år, fra vi laget sjekklisten, har vi kommet så langt med mange ting. Hele bedriften har omstilt seg på kort tid, og internt er nå bærekraftspørsmålet superviktig. Det er noe jeg er stolt av.

Karin Verdoes
logo

4/7. FSC-MERKET TREVERK


goals

Mål 2025:


50% av våre tremøbler skal bestå av FSC-merket treverk.



I dag:


Status 2020: 1,2% av våre tremøbler består av FSC-merket treverk. Status Q1 2021: 0,4% av våre tremøbler består av FSC-merket treverk.


Vil du vite mer? Les om FSC-merkingen her!

Climate Compensation


logo

5/7. KLIMAKOMPENSERING


Mål 2025:


Vi skal klimakompensere for alle bedriftens transporter, og tydelig vise hvor pengene går. Dette via Tricorona Climate Partner AB.



I dag:


Vi klimakompenserte allerede i 2019, og i løpet av 2020 begynte vi å investere i tre ulike prosjekter.


Climeworks (Direct Air Capture)

Vindenergi India Hindustan

Treplanting og bevaring Sodo & Humbo

Jennifer Åhman er designsjef for Ellos Home. I filmen forteller hun om det daglige bærekraftarbeidet på Ellos’ interiøravdeling, hvor langt vi har kommet, og hva vi kan og må gjøre bedre.

Man skulle jo ønske at det var en knapp å trykke på. At det kunne vært så enkelt og gå så fort å gjennomføre alle de endringene man vil gjennomføre. Det er store apparater, store arbeider som krever at vi som bransje går sammen. Og det er faktisk akkurat det som er i ferd med å skje, noe som er fantastisk.

Jennifer Åhman

Plastic not so fantastic


6/7. ENGANGSPLAST


Mål 2025:


Vi skal fjerne engangsplast i samtlige ledd. Papp, kartong og plast bestående av minst 80% PCR (Postconsumer Recycled Plastic) skal erstatte engangsplasten.



I dag:


Leveringsemballasje er oppdatert til kartong, papirposer og plastposer som består av minst 80% PCR. Neste steg er å jobbe gjennom alle poser rundt respektive produkt, samt å erstatte isopor i vår emballasje med bedre alternativer.




Ved å benytte PCR istedenfor engangsplast vil hver plastemballasje bidra til 60% mindre utslipp av CO2.





Keep Score


7/7. SCORE CARD


Mål 2025:


Innen 2022 skal vi innføre et Score Card for samtlige av Ellos’ egne produkter – et poengsystem som skal vise til et antall bærekraftkriterier og hvorvidt produktet oppnår dem eller ikke.



I dag:


Arbeidet er påbegynt, og ventes å være synlig på nettsiden i løpet av våren 2022.

Made by women     |     #equallycreative     |     #equallywomen     |     #equallyellos    

ellosactionlist


Som selskap er det viktig for oss å ta ansvar for hvilke bilder vi viser, og hvilke budskap vi kommuniserer gjennom våre kampanjer. Målet vårt er hele tiden å formidle et bilde av kvinner og kvinnelighet som stemmer med virkeligheten – som er aksepterende og inkluderende. Vi har laget en handlingsliste som sammenfatter våre mål og vårt løpende arbeid. Les mer om hvordan vi jobber med spørsmålet, hva vi har oppnådd hittil og hva vi har igjen å gjøre nedenfor!



1/5. THE FEMALE BODY


Vi skal alltid verne om og ta ansvar for kvinnen og kvinnekroppen. Vi er nøye med hvordan vi fremstiller kvinnekropper, hvilke historier vi deler, og hvordan de påvirker kundene våre.



I dag:


I løpet av 2020 og fortsatt inn i 2021 har vi i våre kampanjer portrettert kvinner og kvinners historier. Vi har jobbet med flere ulike modeller og profiler for individuelle kampanjer, for å kunne skildre det feminine og kvinnekroppen fra flere perspektiver.





Modellbyråer har fortsatt en snever portefølje når det gjelder alder, hudfarge og kroppsfasong. I 2020 startet vi derfor en åpen modellcasting – Faces of Ellos. Vi har nå plukket ut 50 kvinner blant søknadene, som alle har gått videre til en audition.






2/5. INCLUSIVENESS


Vi bruker modeller med ulik kropp, hudfarge og utseende – vi står for inkludering og likestilling. Hos oss får alle kropper innpass.



I dag:


Vi har i løpet av 2020 og fortsatt inn i 2021 utvidet vår modellportefølje, blant annet gjennom den åpne modellcastingen Faces of Ellos, for å få en mangfoldig representasjon av kvinner i våre produkt- og kampanjebilder.





Tre av de motekampanjene vi lanserte i løpet av våren 2019 portretterte flere enn en profil eller modell. I løpet av våren 2021 er antall kampanjer oppe i syv stykker. Å utvide antall modeller og profiler er et viktig skritt på veien mot mangfold og inkludering.

logo

3/5. AUTHENTIC


Vi retusjerer eller justerer aldri kropper, men viser dem nøyaktig slik de er. Vi streber etter å vise virkeligheten og å stå for sunne idealer.



I dag:


Vi lar strekkmerker, valker, rynker, arr og cellulitter være som de er, også om bildets lys og fargetoner justeres for å passe inn i bildeserien. Sammenlign nedenfor to bilder før og etter retusjering.



4/5. WOMEN’S RIGHTS


Vi fremmer likestilling og kvinners rettigheter. Vi ansetter først og fremst kvinner og jobber for at alt vi gjør skal gjennomsyres av likestilling.



I dag:


Vi arbeider alltid for likestilling. I våre sosiale kanaler og i våre store kampanjer tar vi opp kvinnespørsmål, belyser tabubelagte emner og fremmer inkludering. Vi samarbeider ofte med den svenske organisasjonen ‘Kvinna till Kvinna’ og donerer kontinuerlig til deres arbeid for kvinnerettigheter.





Når det gjelder arbeidsforhold i fabrikkene vi bestiller fra, ønsker vi å gjøre mer, og vi er klar over at det trengs et krafttak fra oss som bedrift og fra hele bransjen. Les gjerne vår Suppliers Code of Conduct her.



Til Suppliers Code of Conduct

logo

5/5. AWARENESS

I løpet av 2021 skal vi gi personalet vårt intern opplæring i likestillingsspørsmål og inkludering. Vi skal øke kunnskapen og forståelsen for strukturer i samfunnet for på den måten å kunne gjøre enda mer.



I dag:


I løpet av første del av 2021 satte vi i gang Peer Reviewers – et prosjekt som tar sikte på å forbedre vår interne kunnskap om samfunnsstrukturer og undertrykkelse. Prosjektet inkluderer intern opplæring i form av forelesninger fra inviterte eksperter, kritisk gransking av vår kommunikasjon og et kontinuerlig samarbeid med utvalgte partnere.

Anna Westlund er Creative Director for Ellos, og blant annet ansvarlig for våre kampanjer. I filmen forteller hun om hvordan vi jobber for å ta ansvar for hvordan vi portretterer kvinnekroppen og kvinneligheten, hvor langt vi har kommet med vårt sosiale bærekraftarbeid og hva vi må gjøre bedre.

Vårt sosiale bærekraftarbeid handler om kvinner. Sjekklisten vi har laget er et løfte til kunden og oss selv – vi vil alltid formidle et realistisk bilde av kvinnekroppen. Bransjen vår har lenge omformet og endret kvinnekropper til noe som faktisk ikke eksisterer – vi tror det har bidratt til de uoppnåelige normene som finnes. Vi vil gjøre det helt motsatte for å kanskje bidra til å endre de normene, og skape et bilde av kroppen som faktisk stemmer.

Anna Westlund

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET    

ellosactionlist


Vi må alle jobbe sammen for å innstille oss på en mer økologisk bærekraftig livsstil. Vi har skapt emneknaggen #ellosactionlist, som er tenkt å brukes som et forum hvor vi kan poste våre mest klimasmarte tips – et fellesskap hvor vi kan støtte og inspirere hverandre til mer bærekraftige valg. Vi har valgt ut noen av våre beste tips – les mer nedenfor!


think before you act

Think before you act

Se på kjøpene dine som en investering – noe som skal vare lenge. Unngå impulskjøp, og spør deg selv om produktet virkelig kommer til å brukes.


do your research

Do your research

Vi vet hvor lett det er å bestille hjem flere størrelser. Hver retur koster likevel CO2. Er du usikker på et plagg – les gjennom størrelsesguidene og sjekk målene dine før du kjøper. Det sparer miljøet for unødvendig returtransport.


care for your wear

Care for your wear

Ta vare på klærne slik at de varer lengre. Damp, luft, reparer og bruk et godt vaskemiddel. Møbler trenger også vedlikehold. Mal det som er slitt, trekk om sofaer og lenestoler og forny det som føles gammelt!


let it go

Let it go

Plukk ut det du ikke trenger, og gi til gjenbruk. Bruktbutikker tar gjerne imot både klær, smykker og innredning.


one womans trash is another womans treasure

One woman’s trash is another woman’s treasure

Inviter vennene dine til klesbyttedag! Samle sammen alle plaggene du ikke bruker, og la de finne nye eiere.